reklam
reklam
Akademik Personel | 05 Aralık 2016, Pazartesi

AKM Venedik’e Taşınıyor!

12 Mart 2014
AKM Venedik’e Taşınıyor!
       

Venedik Bienali’nin Uluslararası Mimarlık Sergisi’nde ilk kez yer alacak Türkiye Pavyonu, içinde Taksim AKM’nin de olduğu ‘Hafıza Mekânları’ başlıklı sergiye ev sahipliği yapacak.

 

Dünyanın en saygın sanat etkinlikleri arasında başı çeken Venedik Bienali kapsamındaki 14. Uluslararası Mimarlık Sergisi’nde bu yıl ilk kez yer alacak Türkiye Pavyonu, küratör Murat Tabanlıoğlu tarafından projelendirilen ‘Places of Memory’ (Hafıza Mekânları) başlıklı sergiye ev sahipliği yapacak. Schüco Türkiye ve VitrA’nın eş sponsorluğunda düzenlenecek serginin detayları, önceki gün İKSV’de düzenlenen taplantıda küratör Murat Tabanlıoğlu, proje koordinatörü Pelin Derviş ve sergi ekibinde yer alan satançılar Ali Taptık, Alper Derinboğaz, Candaş Şişman, Metehan Özcan ve Serkan Taycan’ın katılımıyla açıklandı.

7 Haziran-23 Kasım 2014 tarihleri arasında dünyanın dört bir tarafından ziyaretçilere açık olacak ‘Hafıza Mekânları’ başlıklı sergiyi, tamamen kendi kişisel hafızasından yola çıkarak hazırlayan Tabanlıoğlu, sergiyi bu yılki uluslararası serginin küratörü ünlü mimar Rem Koolhaas’la yaptığı görüşmenin ardından şekillendirmiş: “Bu yılki ana serginin başlığı ‘Fundamentals’. Koolhaas, 43 ülkenin küratörlerini toplayıp, son 100 yılda mimarlığın nasıl değiştiğini anlattı. 1910’larda dünyanın farklı yerlerinde farklı mimari üsluplar gözlenirken günümüzde her yerdeki gökdelenler birbirine benziyor. Sergileri bu değişim üzerine şekillendirmemizi istedi. Ben de bienalin ana temasını bireysel algı ve deneyimler üzerinden ele alacak proje hazırladım.” ‘Hafıza Mekânları’nın ana eksenini, Tabanlıoğlu’nun hayatının farklı evrelerinde eşik niteliği taşıyan İstanbul ’daki üç bölge oluşturuyor: Tabanlıoğlu’nun çocukluğunun geçtiği Taksim AKM-Salıpazarı bölgesi, İstanbul Erkek Lisesi’ne devam ettiği Bâb-ı Âli (Cağaloğlu) ve Safir, Levent Loft, Kanyon gibi dev binalarda mimar olarak imzasının bulunduğu kentin gökdelen bölgesi Büyükdere Caddesi.

Doğup büyüdüğü bölge olan Taksim’in kendisi için özel bir anlam ifade ettiğini belirten Tabanlıoğlu, “Taksim, önemli bir meydan aynı zamanda burası. Meydanın dar ucunda Türkiye’deki modern mimarlığın sembollerinden biri duruyor: Atatürk Kültür Merkezi (AKM). Babam, AKM’nin mimarı Hayati Tabanlıoğlu. Yıllar sonra Tabanlıoğlu Mimarlık olarak AKM’nin yenileme projesini yaptık. Bu ilk bölge geniş bir alana yayılıyor. Meydandan kıyıya iniyor, antrepoların yanından geçerek Salıpazarı’na doğru uzanıyoruz. İstanbul’un pek çok yeri gibi bu bölge de değişim geçirmekte. İşlevini antrepodan müzeye çevirdiğimiz İstanbul Modern (2004) bu değişimin tetikleyicisi niteliğinde. Diğer bölge gençlik yıllarımın geçtiği Bâb-ı Âli. Yani Sirkeci’den başlayarak uzayan Cağaloğlu yokuşunun iki yanında o dönem Türkiye’nin tüm önemli gazetelerinin merkezlerinin bulunduğu bölge. İstanbul Erkek Lisesi’nde okudum. Her gün bu dünyanın içinden geçip gidiyordum. Gazetelerin ayrılmasıyla bölge bu özelliğini yitirdi. Buradan ayrılan gruplardan birinin yeni binası (Radikal’in de içinde bulunduğu Hürriyet Dünyası), babamla ortak olarak yaptığımız ilk proje. Bir diğer bölge şehrin görece yeni gelişen Büyükdere Caddesi ve etrafı. Bir zamanlar tarlaların, sonra hafif sanayinin yer aldığı bu bölgedeki küçük ölçekli yapılar şimdi, özellikle kentin ana ulaşım arterlerini birbirine bağlayan Levent-Maslak hattı üzerinde yükselen gökdelenlerle yan yana yaşıyor” diye konuştu.

Sergide yer alacak sanatçılardan Alper Derinboğaz, Büyükdere Caddesi’nin üç boyutlu bir maketini hazırlıyor. Mimar fotoğrafçı Ali Taptık ise projenin ana eksenini oluşturan bölgelerdeki önemli binaların içinden İstanbul’a baktığı fotoğraflarla sergiye katılacak. Çağdaş fotoğraf sanatçısı Serkan Taycan, kamusal alanın nasıl kullanıldığını analiz edecek. Bir diğer mimar fotoğrafçı Metehan Özcan, Mecidiyeköy’deki Hukukçular Sitesi’nde yaşayanların iç mekânları nasıl kullandığını inceleyecek. Candaş Şişman ise serginin sesi olacak bir ses enstalasyonu hazırlayacak.

Murat Tabanlıoğlu’nun bir hayali de mimarlık öğrencileriyle Venedik’te bir atölye çalışması yapmak. Eğer armatör bir sponsor bulunabilirse öğrenciler, yanlarında Rem Koolhas’ın yıllar önce İstanbul Modern’in bahçesinde yaptığı enstalasyonu da alarak İstanbul Modern’in önünden kalkacak bir gemiyle Venedik’e gidecek. Tabanlıoğlu’nun sunumunun ardından Bülent Eczacıbaşı’nın da dediği gibi ‘heyecan verici’ bir Venedik Mimarlık Bienali bizi bekliyor.

 

Kaynak: Radikal

       

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış.

Yorum Yaz